تاریخچه فست فود
نوشته شده توسط : alipour


شعبه‌های
پیتزا هات، کی‌اف‌سی و مک دونالد در امارات متحده عربی "فست فود" یا این که "غذای حاضری" غذایی است که از رستوران‌های فست فود تنظیم می گردد . انواع ساندویچ، همبرگر، چیزبرگر و دیگر اشکال برگرها، ماهی و میگوی سوخاری، هات‌داگ، فیلهٔ استیک گوشت یا این که مرغ، سیب‌زمینی سرخ کرده، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، تاکو (نوعی غذای مکزیکی)، انواع پیتزا و اشکال سالاد در فهرست غذای رستوران‌های فست فود به دیده میخورد . در این رستوران‌ها، غذای از پیش مهیا را در بازه کوتاهی آنگاه از سفارش، به مشتری تحویل می دهند . خیلی از این رستوران‌ها، رستوران‌های واقعی نیستند، زیرا جایی برای نشستن و خوراک خوردن ندارند . از این حیث عمده مشابه یک دکان عرضهٔ مواد غذایی هستند . خیلی از رستوران‌های فست فود گزیده از یک سازمان زنجیره‌ای می باشند . از آنجایی که راه و روش اندازی فروشگاه‌های فست فود نیاز به تجهیزات چندانی ندارد و فضای بزرگی نیز نمی‌خواهد، نمونه‌های شخصی و مستقل آن، مخصوصاً در کشورهای درحال توسعه و گسترش مثل مرزو بوم خودمان، رو به افزایش می‌باشد . در رویا رویی با موج حملاتی که مقابل صنعت فست فود رخ می‌گیرد، صاحبان این صنعت پُرسود خیلی عملکرد کرده‌اند تا عبارت فست فود (fast food) را از ذهن مردمان تمیز کنند و به جای آن عبارت "رستوران‌های خدمات فوری" را جا بیندازند، ولی مردمان در سرتاسر دنیا به این مدل طعام می گویند: "فست فود" . هر چند ترجمه این عبارت به فارسی به عبارتی "غذای حاضری" است، ولی در این مقاله از به عبارتی عبارت آشنای فست فود استعمال کرده‌ایم . عبارت فست فود تبدیل به نماد زندگی مدرن و ماشینی شده‌است . جف آردر می‌گوید: ما در زمانه‌ای معاش میکنیم که پیتزا زودتر از نیروی پلیس به خانه‌هایمان میرسد . نسل حاضر آمریکا را نسل فست فود می‌نامند، البته برخلاف آنچه تفکر می‌کنیم، عرضهٔ پرسرعت غذاهای حاضر و آماده، پیشینهٔ تاریخی دارااست و مختص قرن حاضر نمی باشد .

راه اندازي فست فود
فروشنده خیابانی در نپال فست فود می فروشد .
در روم باستان، دکه‌های فروش نان و زیتون وجود داشته‌است . در شرق آسیا مغازه‌هایی بوده‌اند که حرفه فرنگی مهیا عرضه می‌کردند . در خاورمیانه، از سال‌های دور تا روز جاری دکه‌های فروش فلافل را داشته‌ایم . در هند قدیم اشکال اغذیهٔ مهیا وجود داشته‌است . در کشورهای غرب آفریقا نیز از قدیم‌الایام، بروشت می‌فروختند که نوعی کباب چوبی می باشد . البته فست فود به صورت مدرن دقیقاً در هفتم ژوئیه ۱۹۱۲ و در آمریکا متولد شد . در این روز رستورانی با اسم "اتومات" در نیویورک بهره‌برداری شد که در واقع نوعی کافه تریا بود . آنها غذاهای از پیش مهیا را در محفظه‌های گرم‌کنندهٔ شیشه‌ای قرار می‌دادند و مشتریان از طریق دستگاه‌های سکه‌ای اقدام به خرید آن می‌کردند . اتومات خیلی زود شعبات متعددی در گوشه و کنار آمریکا بهره برداری کرد و ۲۰ سال بی‌رقیب باقی‌ ماند . بالای در ورودی رستوران‌های خودکار نوشته بود: "ما عمل ما‌درها را ناچیز کرده‌ایم ." بعد از خودکار نوبت به شرکت آمریکایی "وایت‌کسل "(قلعهٔ سفید) رسید که همبرگرهایش تنها پنج سنت قیمت داشت که برای مشتریان واقعاً به صرفه بود . آن ها علاوه بر اینکه بها را حسابی پایین آورده بودند، اختراع دیگری نیز داشتند: خط ساخت خوراک را به شکلی تعبیه کرده بودند که تمام مشتریان می‌توانستند خیلی سهل وآسان شیوهٔ آماده کردن خوراک را ببینند . در سال ۱۹۴۰ سر و کلهٔ "مک‌دونالد" پیدا شد که امروزه نامش مترادف با صنعت فست فود است . برادران مک‌دونالد، دیک و مک، با یک باربکیو آغاز کردند . منتها دیگر ضروری فقدان که مشتریان برای تهیهٔ خوراک از خودروی خویش پیاده شوند . باربکیوی آنها به اصطلاح حالتdriving داشت .


رستوران
مک دونالد در روسیه برادران مک‌دونالد بعد از هشت سال وقتی که دیدند عمده سودشان از فروش همبرگر است، رستوران‌شان را سه ماه بستند و وقتی در سال ۱۹۴۸ مجدداً آن را بهره برداری کردند، منوی‌شان کوتاه و ساده شده بود: همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، یک‌سری گونه شیک (shake)، قهوه و کوکاکولا که اما همگی از قبل آماده و بسته بندی شده بودند . دیگر لازم فقدان که فروشندگان معطل سفارش مشتریان بمانند . ارزش هر همبرگر ۱۵ سنت بود که می شد نصف ارزش جاهای دیگر . در سال ۱۹۶۱ یک عدد از کسانی که در کار تهیهٔ گونه های شیک بود، امتیاز مک‌دونالد را خرید و ایده‌های خویش را در آن بسط بخشید و آن را متحول کرد . نام این فرد "ری کراک"بود و این جمله نیز متعلق به اوست: برای فهم زیبایی موجود در گوجه فرنگی درون یک همبرگر به گونه خاصی از فهم و شعور نیاز می باشد . سپس از مک‌دونالد، فست فودهای زنجیره‌ای زیادی ظهور کردند که ولی خاستگاه بیشتر آنان ایالات متحده بود . رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود، به‌ویژه مک‌دونالد و کنتاکی، در اکثر کشورهای جهان، نماد جهانی سازی و سلطهٔ ایالات متحده به حساب می آیند و در بیشتر اعتراضات مردمی زمینه هجوم قرار میگیرند .
در سال ۲۰۰۵ همسایه کراچی در پی اعتراض به سیاست‌های تفرقه افکن آمریکا در پاکستان، به شعبهٔ با اهمیت رستوران مرغ سوخاری کنتاکی هجوم کردند و آن را از فی مابین بردند





:: برچسب‌ها: تجهیزات فست فود , راه اندازی فست فود ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: